De Onderwijsdag

Voorspellen hoe het onderwijs van de toekomst eruitziet – het blijft altijd een beetje koffiedik kijken. Ontwikkelingen volgen elkaar immers in razend tempo op. Pas na enkele jaren blijkt pas of iets in de praktijk goed werkt. Tegelijkertijd wil Nederland top onderwijs geven dat inspeelt op de behoefte van het individu, zowel op nationaal als op internationaal niveau. Hoe kan het onderwijs inspelen op deze ontwikkelingen? Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen in de toekomst nodig en welke rol speelt de docent hierbij? En hoe kan het beroepsonderwijs en het leven lang ontwikkelingen inspelen op de tekorten van de arbeidsmarkt? Kom op zaterdag 14 september naar de vierde VVD Onderwijsdag in het Topsportcentrum in Rotterdam. We gaan graag met u in gesprek over de toekomst van het onderwijs.

De inloop is om 12.30 uur en om 13.00 uur gaan we van start. Om 16.30 uur start de borrel. We vragen je om je uiterlijk 8 september aan te melden via mijnvvd.nl. Zowel leden als niet-leden zijn van harte welkom. We vragen om een kleine bijdrage van EUR 7,50 per persoon.


Programma

12.30 Inloop met koffie, thee en taart

13.00 Opening door Max Patelski, voorzitter Thematisch netwerk onderwijs

13.10 Visie van de VVD op de toekomst van het onderwijs (door Kamerleden).

14.00 Start deelsessie 1

15.00 Einde en wisseling sessies

15.15 Start deelsessie 2

16.20 Afronding

16.30 Borrel

17.30  Afsluiting


Deelsessies Ronde 1

1. Is marktwerking de toekomst voor een Leven Lang Leren?

Is het beroepsonderwijs wel klaar voor het vullen van de gaten op de arbeidsmarkt? Kan het wel écht tegemoet komen aan de behoeften en aan het concept Leven Lang Leren? En … is de overheid daarin juist een facilitator of een storende factor op een open en eerlijke markt? Deze vragen en diverse best practices vanuit het werkveld zullen centraal staan tijdens een sessie over het beroepsonderwijs. In aanwezigheid van verschillende werkveldrelaties van de LOI Hogeschool zal de liberalen onder ons het vuur aan de schenen gelegd worden …Met een inleiding door Kirstin Stokla, Sales director LOI


2. Autonomie van de docent VO en PO

Werkdruk, verplichte methodes, grote klassen en het afnemen van de ene toets na de ander. Het geven van onderwijs is een grote uitdaging voor docenten. Wie het nieuws volgt komt al snel tot de conclusie dat het vak van docent daarmee niet erg aantrekkelijk meer is. Maar welke ruimte heeft een docent om de les naar eigen inzicht in te vullen? Om de stof eens op een andere manier te benaderen of op een andere manier te beoordelen of de leerlingen de inhoud beheersen? Tijdens deze sessie gaan we met een panel en de zaal in gesprek aan de hand van een aantal stellingen over de autonomie van de docent in het VO en PO. We gaan met elkaar in discussie over de ruimte die nu al bestaat in het onderwijs om eigen keuzes te maken als docent. Door Caroline Wisse, docent Nederlands en Bram Dusschoten, docent van de vrije school.


3. Denk mee over de input ten behoeve van het verkiezingsprogramma

Naar aanleiding van de plenaire presentatie, gaan wij graag het gesprek met u aan over de invulling van het verkiezingsprogramma.


Deelsessies Ronde 2

1. Burgerschap in het beroepsonderwijs

Door Bart van den Hanenburg (docent) met reflectie door Zohair el Yassini (Kamerlid MBO)Na werkzaam te zijn geweest in de psychiatrie heb ik het over een andere boeg gegooid. Ik werd Docent Maatschappijleer. Na 3 jaar volledig voor de klas te staan in het MBO krab ik mij regelmatig achter de oren. Ik zie in het MBO steeds meer terug van de psychiatrie. Steeds vaker zie ik leerlingen die klagen dat ze ‘op’ zijn, burn out klachten hebben of een andere moderne diagnose hebben die een verklaring (of excuus) vormen voor het afwijkende gedrag. Als docent Maatschappijleer vind ik het belangrijk om kritisch te kijken naar onze neo liberale samenleving, de moderniteit begint zijn negatieve keerzijde te tonen. Ik zie een giftige en ziekmakende cocktail die deze generatie en dus ook deze samenleving ernstig veel schade toebrengt. Vanuit die visie wil ik het MBO onderwijs bekijken. Want daar kunnen we het verschil maken als we voor de toekomst weerbare burgers willen. Op een soms ongenuanceerde manier en met ‘gestrekt been’ wil ik u prikkelen om met mij in gesprek te gaan. De optimist zal mij een pessimist vinden maar ik noem mijzelf liever een kritische realist. - Bart van den Hanenberg


2. In gesprek met Studentenorganisatie ISO over studiedruk

Het leenstelsel, de prestatiedruk of de toetscultuur. Studentenorganisaties wijzen steeds nadrukkelijker op de gevolgen van deze fenomenen op de werkdruk onder studenten. Hoe groot is het probleem? Wat zijn mogelijke oplossingen? Waar ligt de verantwoordelijkheid bij de jonge adolescenten en waar bij het stelsel of de overheid? Deze en meer vragen zullen bediscussieerd worden samen met het Interstedelijk Studenten Overleg.


3. Sociale veiligheid op universiteiten en vrouwelijke (hoog)leraren, hoe zit het echt?

Meer vrouwelijke hoogleraren, een sollicitatiestop voor mannen op de technische universiteit Eindhoven, de universiteit als onveilige werkplek en een hoge werkdruk? Als VVD’ers hebben de meeste van ons hier sterke meningen over. Volgens de een is het belangrijk dat we hier meer aandacht aan besteden, anderen vinden het onzin en willen meer focus op gewoon goed onderwijs. Feit is dat in Nederland nog maar 21% van de hoogleraren vrouw is en dat in onderzoek regelmatig geen aandacht is voor verschillen tussen mannen en vrouwen. Kan toponderzoek en toponderwijs eigenlijk wel zonder dat medewerkers zich veilig voelen en hoe draagt diversiteit hieraan bij? Het is hoog tijd dat we praten over onderwerpen waar we sterke (afwijkende) meningen over hebben. Dat doen we met Lidwien Poorthuis van het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH).



Contactgegevens Topsportcentrum Rotterdam

van Zandvlietplein 20

3077 AA Rotterdam

Het Topsport centrum is goed bereikbaar via OV en er zijn gratis parkeerplaatsen. Ga naar meer informatie over de Bereikbaarheid van het Topsportcentrum.