Joep van den Eerenbeemt van TNO leidde de avond op een inspirerende en inhoudelijke manier in.
Uit hun onderzoek blijkt dat de werkdruk in het onderwijs hoger ligt (1 op de 5) dan in andere sectoren (1 op de 7) en de kans op een burn-out groter is. Scholen hebben zelf een grote invloed hierop en moeten op tijd ingrijpen om te voorkomen dat werkdruk overslaat naar werkstress. Preventiemogelijkheden liggen o.a. op het gebied van (tijds)autonomie, functionele steun van collega’s en leidinggevenden en participatie in de besluitvorming. Het begin van een oplossing start met een gesprek tussen de werkgever en de werknemer.
Door de deelnemers van de groepssessies werden meerdere oplossingen gepresenteerd, waaronder het aanbieden van een weerbaarheidstraining met name voor startende docenten, de introductie van ‘open tijd’ in de week voor eigen initiatieven, en een rode knop als een medewerker niet begrijpt waarom iets gebeurt; als de uitleg en het doel niet helder is, dan overgaan tot schrappen van de taak of activiteit.
Het was een inspirerende en leerzame avond. Voor geïnteresseerden, klik hier om het proefschrift van Roos Schelvis van TNO over werkstress in het onderwijs te downloaden.