We hebben er allemaal verstand van. Naast de bondscoach is er geen andere baan waar elke Nederlander pertinente, voor zichzelf evidence basedopvattingen over heeft: de leraar. We weten hoe hij er uit moet zien, wat hij moet kennen en kunnen en hoe hij zich dient te gedragen.
Diezelfde leraren kunnen het niet zonder meer goed doen, en velen van ons hebben meer dan eens gemopperd. Maar als je even de tijd neemt door te vragen bij je vriendenkring of collega’s dan komen al snel ook de verhalen over die ene meester, die geweldige lerares, die bevlogen verteller, die vakspecialist,die eindeloos geduldige uitlegger, dat empathische mens, die vertrouwengever, opjutter, kansenbieder, uitdager, steunpilaar. Dus laten we eerlijk zijn: Zonder goede leraar, geen goed onderwijs.
Die grote professionele verantwoordelijkheid maakt dat het leraarsvak een buitengewone maatschappelijke positie en opdracht in zich draagt. Een die zich steeds verder uitstrekt in een complexe kennissamenleving als de onze. Een aanzienlijk verschil met de positie en de professionaliteit van de leraar van vroeger, en zelfs met die van nog niet zo lang geleden. In een lerende economie, een technologisch steeds dynamischere omgeving en bij snel verouderende kenniscomplexen die de basis vormen van economie en maatschappij, is de leraar al lang niet meer een functionaris die vooral als de dorpsonderwijzer gekend en geacht is. Die ideale leraar is nu ook iemand van wie boeiende en doeltreffende overdracht en vorming wordt verwacht in cyberspace en MOOCs, in LLL-trajecten, en Living Labs. Die gepersonaliseerde leerwegen ontwikkelt, zijn eigen vakinhoud (mede) vormgeeft en het liefst meerdere talen spreekt. Ga er maar aan staan.
Niet voor niets dus dat het nieuwe VVD Thematische Netwerk Onderwijs op 10 september jl. een landelijke VVD Onderwijs Dag organiseerde die geheel in het teken stond van de leraar. Ruim 100 mensen, waarvan 60% niet lid, kwamen naar scholengemeenschap het UNIC in Utrecht om met staatssecretaris Sander Dekker, Tweede Kamerleden Pieter Duisenberg en Karin Straus, en senator Jan Anthonie Bruijn in gesprek te gaan. De dag werd samen met organisaties als het Interstedelijk Studenten Overleg, de VO-raad en Maker Education georganiseerd.
Ook hield de TeldersStichting een deelsessie over de toekomst van het leraarschap. 'De leraar van straks verdient onze volle aandacht en steun bij zijn verdere professionalisering, leven lang leren en zijn plaats in een digitale kenniswereld. Bij de Teldersstichting werken we nu aan een liberaal visiedocument daarover. Dat is een spannend traject waar uiteraard leraren zelf volop bij betrokken zijn', aldus Jan Anthonie Bruijn.
Het VVD Netwerk Onderwijs wil met de dag laten zien dat onderwijs aan de basis staat van vrijheid, democratie en welvaart. En dat het VVD Netwerk Onderwijs een ontmoetingsplek is voor liberalen met een onderwijshart. Niet-leden zijn ook van harte welkom. Ook een keer meepraten? Meld je dan bij secretaris@onderwijs.vvd.nl