Terugblik: De digitale onderwijsdag 2020

Voor het eerst heeft ons netwerk een online onderwijsdag georganiseerd en het was een enorm succes! Tijdens de volledig digitale editie zijn we in gesprek gegaan met Kamerleden, hebben we interessante workshops gehad van onderwijsexperts en hebben onze eigen leden ook het podium gepakt.

Op deze bijzondere onderwijsdag hebben we een zestal sessies gehouden waar onze netwerkleden in gesprek gingen met onder andere het ISO over coronaonderwijs en de privacy van de student. Het werd een erg interessante discussie, omdat wij liberalen veel waarde hechten aan privacy, maar ook fraude tijdens examens willen voorkomen.

Ook zijn we in gesprek gegaan met Ester Scholten van CINOP over het mbo-onderwijs op afstand. Hierbij zijn we vooral in gesprek gegaan over de bijzondere situaties in het beroepsonderwijs op afstand, thuis een monteursexamen afleggen kan bijvoorbeeld helemaal niet. In deze digitale zaal hebben we een ontzettend waardevolle discussie gevoerd en heeft Ester een flink aantal best practices met de deelnemers uitgewisseld.

Wat ons een uniek thematisch netwerk maakt is dat wij een flink aantal onderwijsexperts onder ons hebben. Een aantal van hen zijn dit jaar de zeepkist opgestapt om in gesprek te gaan over onderwerpen die hen nauw aan het hart gaan. Wij willen dan ook graag Lisa van Zanen, Rick Lichtenberg, Femke Hovinga en Klaas Stek bedanken voor hun presentatie. Zij spraken over diverse onderwerpen zoals het beter lesgeven op de basisschool, vooroordelen in het onderwijs, passend onderwijs voor de allerslimsten en soft-skills op de universiteit. Bedankt toppers!

Daarnaast hadden we ook de mogelijkheid om aan te sluiten in het gesprek met onze onderwijskamerleden. Zij die dringende vragen hadden voor onze Kamerleden konden bijvoorbeeld met Rudmer Heerema in gesprek over het primair onderwijs of het voortgezet onderwijs, met Bart Smals over het mbo en met Dennis Wiersma over het hoger onderwijs. Ook fijn voor onze Kamerleden natuurlijk, want dit is een uitstekend moment om ideeën op te halen uit de samenleving!

We sloten af met een plenaire sessie, een Q&A geleid door onze voorzitter Max Patelski. Daar spraken we met Ewald van Vliet en Anne-Wil Lucas. Met hen hebben we over talloze onderwerpen gesproken, die zowel over het onderwijs in het algemeen als de gezondheidscrisis gingen. De belangrijkste conclusie van dit gesprek was dat het onderwijs in ons land ontzettend veerkrachtig is, denkt in oplossingen en ook in de toekomst succesvol zal blijven in het overbrengen van kennis!