VVD Onderwijsdag 2021

Op 11 september organiseren we de zesde VVD Onderwijsdag voor iedere liberaal met een onderwijshart. Een dag vol inhoud en discussie over het onderwijs in Nederland. Dit keer zijn we te gast bij de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden! Onze onderwijs-Kamerleden Mariëlle Paul, Hatte van der Woude en Zohair El Yassini zijn ook van de partij!

Update t.a.v. Coronavoorschriften:
We organiseren de dag volgens de dan geldende coronavoorschriften van de Rijksoverheid. Er geldt daarom een maximaal aantal deelnemers. Meld je dus snel en in ieder geval uiterlijk woensdag 8 september

Bij de toegang tot de onderwijsdag wordt je om een geldig coronatoegangsbewijs gevraagd. Dat wil zeggen een vaccinatiebewijs, negatief testbewijs of een bewijs van herstel van corona. Meer hierover lees je hier. Bij vragen neem dan vooral contact op via secretaris@onderwijs.vvd.nl

We raden alle deelnemers aan om een zelftest te doen voordat u naar de Onderwijsdag komt. Kom niet bij klachten en laat u testen. Vanzelfsprekend gelden alle basisregels.

Geen lid van de VVD? Geen zorgen, want ook dan ben je welkom! Je kunt jezelf aanmelden via www.mijnvvd.nl. Klik hier voor het Stappenplan om jezelf aan te melden als niet-lid.

• Inloop om 10:30u en keuze maken voor de deelsessies.
  • Om 11:00u een woord van welkom door Oscar Couwenberg, lid CvB NHL Stenden Hogeschool en verantwoordelijk voor het voor het onderwijs- en onderzoeksbeleid.
  • Deelsessies ronde 1
  • Lunch, hiervoor kan je een luncharrangement (€9,50) vooraf bestellen, inclusief koffie en thee.
  • Deelsessies ronde 2
  • Plenaire Q&A met Sieger Dijkstra, voorzitter van VNO-NCW Noord-Nederland over het belang van onderwijs, onderzoek en innovatie in Nederland.
  • Om 15:15u sluiten we de dag af na reflecties van onze Kamerleden.
Lees hieronder meer over de deelsessies in beide rondes.

Deelsessies ronde 1
A:  Persoonlijk leiderschap van studenten in het mbo
Studenten meer zelf laten denken en gedrag coachen voor persoonlijk leiderschap in het mbo wordt steeds belangrijker in het mbo onderwijs. Co-creaties aangaan met het bedrijfsleven zijn nodig om actuele ontwikkelingen eigen te maken. Beleef samen met mbo-woordvoerder Zohair El Yassini het "challenge-based-learning" van het Vista College. Een onderwijsconcept dat toekomstig, flexibel en modulair is.

B: In gesprek over een liberale visie op internationalisering
Binnen het Onderwijsnetwerk buigt een denktank zich over de vraag wat een liberale visie is op internationalisering in het mbo en hoger onderwijs. Zij krijgen reflecties op hun vragen van hoger onderwijswoordvoerder Hatte van der Woude en kersverse Nuffic-directeur Titia Bredée. En natuurlijk van de deelnemers van deze sessie!

C: Het lerarentekort op de agenda
Tijdens deze deelsessie gaan we in gesprek met de voorzitter van CNV Onderwijs Daniëlle Woestenberg  en VVD-onderwijswoordvoerder Mariëlle Paul over de uitdagingen in het primair en het voorgezet onderwijs. Het lerarentekort staat nog steeds op de agenda, hoe kijken zij hier tegenaan? Welke oplossingen zien zij voor dit vraagstuk? Ook als deelnemer kun je deelnemen aan het gesprek of vragen stellen.

Deelsessies ronde 2
A: Robots op de basisschool?
Digitale vaardigheden en digitale geletterdheid zijn nieuwe belangrijke leergebieden binnen het onderwijs. Ga zelf aan de slag met diverse robots om eigen ervaring binnen dit leergebied op te doen.

B: Inspraak en medezeggenschap
Met de werkdrukmiddelen werd nadrukkelijk inspraken van leraren gevraagd vanuit de overheid en politiek. We zien dat mondige scholieren zich tijdens de coronacrisis stevig bemoeiden met de maatregelen. Maar is meer inspraak van studenten, scholieren en docenten wenselijk en hoe zou dat er uit zien? Aan de hand van een aantal stellingen gaan een vertegenwoordiger van het scholieren-, docent- en bestuurdersperspectief met elkaar in gesprek.

C: Aan de slag met Design Based Education op NHL Stenden
Design Based Education is het onderwijsconcept dat binnen NHL Stenden Hogeschool wordt gehanteerd om de professionals van morgen klaar te stomen voor de toekomstige arbeidsmarkt. Centraal hierin staat te leren van ervaringen, door te proberen, doen en fouten te maken. Feedback, evalueren, reflecteren en bijstellen zijn een natuurlijk onderdeel van het leerproces. DBE is daarmee de ideale methode voor het vinden van innovatieve oplossingen voor complexe problemen en uitdagingen. In deze workshop ervaar je de essentie van dit type onderwijs.

Overnachten in Leeuwarden
Leeuwarden is natuurlijk niet voor iedereen om de hoek. Wil je de avond van te voren komen, dan raden we je het Notiz Hotel van NHL Stenden Hogeschool aan. We hebben hier voor een speciaal arrangement voor een hotelovernachting inclusief diner. Let op, hier hebben we slechts een beperkt aantal plekken voor beschikbaar! Wil je hier meer informatie over? Stuur een mail naar onze secretaris.